• Scratch

        • Kvalifikačné kontinuálne vzdelávanie:

          Ďalšie vzdelávanie učiteľov základných a stredných škôl v predmete Informatika  

          Moja záverečná práca:

          Detské programovacie prostredie Scratch. Návrh učebnej pomôcky.

           

          Medzi najnovšie detské programovacie jazyky patrí Scratch, ktorý namiesto textových príkazov používa „bloky“, ktoré sa používajú metódou ťahaj - pusť.

                          Scratch je programovací jazyk, pomocou ktorého si žiaci jednoducho vytvoria interaktívne príbehy, animácie, video hry, hudbu a umenie, simulácie vedeckých pokusov, tutoriály  – a môžu sa so svojím výtvorom na webe podeliť s ostatnými.

          Pri vytváraní projektov v programovacom prostredí Scratch sa žiaci zároveň učia dôležité matematické a výpočtové pojmy, ako aj učia sa kreatívne myslieť a systematicky pracovať: všetky nevyhnutné zručnosti potrebné v 21. storočí.

                          Scratch bol vytvorený skupinou Lifelong Kindergarten Group pri MIT Media Lab s finančnou podporou Medzinárodnej vedeckej nadácie, firmy Microsoft, nadácie Intel Foundation, nadácie MacArthur Foundation,  Google, Iomega a výskumného združenia MIT Media Lab.

          Scratch je vzdelávací programovací jazyk, ktorý umožňuje ľuďom na rôznej úrovni skúseností a rôzneho veku experimentovať s konceptom mnohostranne využiteľného počítačového programovania s použitím alternatívneho používateľského rozhrania. Bol vytvorený skupinou Lifelong Kindergarten Group pod vedením Mitchela Resnicka na Massachussetskom technologickom inštitúte MIT Media Lab a po prvý krát sa objavil v lete roku 2007. Scratch  je voľne šíriteľný a môže byť nainštalovaný na akomkoľvek počítači  s operačným systémom Windows, Mac OS X alebo Linux. Zdrojový kód je dostupný na základe licencie a dovoľuje úpravy pre nekomerčné použitie.

           

          Autori uvádzajú tri základné princípy, ktoré sledovali pri návrhu programovacieho prostredia:

           

          Hravosť – programovanie v Scratchi je inšpirované stavebnicou Lego alebo skladačkou puzzle: program sa vytvára skladaním z blokov, ktoré do seba zapadajú len v prípade syntakticky správneho programu. Programovanie je interaktívne, žiak experimentuje so skladaním blokov programu, prirodzene vytvára viaceré paralelné skladačky, iteratívne zmeny sa dajú robiť aj počas behu programu.

          Zmysluplnosť – vyučovanie je efektívne, keď žiaci pracujú na zmysluplných projektoch reflektujúcich záujmy mladých ľudí: grafika, animácie, fotografie, hudba, zvuky. V Scratchi sa dajú vytvárať rozmanité projekty atraktívne pre mladých ľudí: interaktívne animované príbehy, videohry, interaktívne časopisy, narodeninové pohľadnice, tutoriály, vedecké simulácie, súťaže.

          Sociálnosť – prostredie Scratch má vstavanú funkciu zdieľania vytvoreného projektu na webovej stránke http://scratch.mit.edu/, kde je možné spustiť ho vo webovom prehliadači, okomentovať, ohodnotiť alebo stiahnuť program pre nahliadnutie, úpravu, doprogramovanie a pod. Tisícky programov vytvorených komunitou používateľov Scratchu sú bohatým zdrojom motivácie, inšpirácie, učenia sa.

           

          Názov Scratch je odvodený od techniky „škrabania“ alebo mixovania hudby pomocou otáčania kruhového taniera gramofónu ako to používame v slovenskom jazyku, a vzťahuje sa na obidvoje, na jazyk aj na jeho realizáciu. Podobnosť s hudobným  „škrabaním“  je jednoduchá, ide o znovu – použiteľnosť častí: v programovaní Scratch môžu byť všetky predmety, grafické objekty, zvuky a texty vložené do nového programu a kombinované novými spôsobmi dovoľujúcimi začiatočníkom získať rýchle výsledky a môžu byť motivujúce na ďalšie vyskúšanie.

          (Zdroj:  Ing. Ivana Horváthová, Detské programovacie prostredie Scratch, záverečná práca )

           

           

           

          Program si stiahni na oficiálnej stránke http://scratch.mit.edu/

          (aplikácia má veľkosť 33MB a sem sa nezmestí)

           

          PRACOVNÉ LISTY:

          pracovny_list_1_scratch.pdf

          ...... ostatné ešte doplním......